Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası tarafından Viking Projesi'ni tanıtım ile ilgili Elegante Restaurnt'ta bir basın toplantısı düzenlendi. Basın mensuplarının yoğun ilgi ve katılım gösterdiği toplantıda proje ile ilgili detaylı bilgiler verildi.

SATSO Yönetim Kurulu'nun ev sahipliğinde gerçekleştirilen toplantıda, Başkan Yardımcısı Yıldıray Çakar'ın açılış konuşmasının ardından söz alan Başkan Mahmut Kösemusul şunları dile getirdi:

“Sakarya önemli bir jeostratejik konuma sahip doğal teşviği bulunan ender illerimizden biridir. SATSO olarak ilimizi bir basamak daha yukarı çıkarabilmek adına çabalarımız devam ediyor.

Bugün burada ilimiz ekonomisi ve geleceği açısından oldukça büyük önem teşkil edeceğine inandığımız önemli bir proje hakkında bilgi vermek amacıyla toplanmış bulunuyoruz.

Türkiye ekonomisinde ciddi payı olan ve bu payını her geçen gün arttırmayı hedefleyen Sakarya'nın mevcut avantajlarını perçinleyecek bu önemli projenin adı Viking Projesi…

Küreselleşen dünyada pazarlar arasında yeni bağlantı noktaları kurulması çabaları artarak sürerken Viking Projesi, Türkiye'nin Karadeniz limanlarını "uluslararası ulaştırma ağının merkezine" oturtacak.

VİKİNG PROJESİ NEDİR?

Viking Projesi; ilk olarak Litvanya tarafından ortaya atılan, ardından Beyaz Rusya ve Ukrayna'nın da katılımı ile Karadeniz'i İskandinav ülkelerine lojistik olarak bağlamak amacıyla yapılan bir girişimdir.

Viking Projesi hem Türk işadamlarının AB ülkelerine daha kolay ulaşımını sağlayacak hem de Ortadoğu, Güney Kafkasya'dan gelen ürünlerin Türkiye üzerinden taşınmasına yardımcı olacaktır. Ayrıca, Viking Demiryolu'nun en önemli avantajı,  AB üyesi Litvanya'ya 30 dakikada sınırdan geçiş imkanı tanıması ve vize prosedürlerini kolaylaştırması olacaktır.

Ukrayna'nın Odessa yakınlarındaki Illichivks limanını Litvanya'nın Baltık Denizindeki Klapeda limanına bağlayan ve adını 8. Yüzyılın sonlarında İskandinavya gemicilerinden alan “Viking” trenyolu Karadeniz'e kıyısı olan ülkeleri Batı ve Kuzey Avrupa'ya bağlamaktadır.

Baltık Denizi üzerinden Avrupa pazarına ulaşmada bu proje önemli olarak görülmektedir. Özellikle, Türkiye, İran ve Azerbaycan ile Ortadoğu ülkelerinin bu pazarlara açılmada bu hattı kullanmaları önemlidir ve önemsenmektedir.

Ukrayna üzerinden Karadeniz limanları ile geniş bir alana yayılacak olan projeye Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası olarak Sakarya adına önem vermekteyiz.  Litvanya ise, Türk iş adamlarına bu güzergahın benimsetilmesi ve tanıtılmasının önemini çeşitli ortamlarda vurgulamıştır. Öte yandan Trececa (Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım Koridoru) projesinin bir alt adımı olarak bu projenin ele alınmasının yararlı olacaktır ve bu projenin Türkiye giriş noktası Sakarya Karasu limanı olmalıdır.

***Viking Projesi'nin Sakarya'ya yıllık ekonomik katkısının 200 milyon dolardan fazla olacağı tahmin edilmektedir.

Bu proje Sakarya'yı bölgenin uluslar arası lojistik merkezi haline getirecek

NEDEN KARASU?

-Karasu'nun en önemli avantajı; Anadolu'nun Karadeniz'e açılan ve Avrupa'ya en yakın lojistik merkezi olmasını sağlayacak gerekli ve gelecekçi ulaşım yapısı yatırımlarının yapılıyor olmasıdır.

-Karasu Limanı, coğrafi olarak Karadeniz kıyısındaki sınırlı uygun liman alanlarından birisidir.

Ayrıca, İstanbul ve İzmit Körfezi'ndeki liman alanlarına olan yoğun baskının azaltılması amacıyla Marmara Bölgesi için önemsenen bir proje alanıdır. Bu nedenle Karasu için demiryolu projesi yapılmakta, limanın genişletilmesi ve yeni bir liman açılması projeleri bulunmaktadır.

-Viking Proje'sinin ilk ayağı olan odessa limanına en yakın konumda karasu limanı bulunmaktadır. Bu yakın mesafe bizi Samsun ve Trabzon limanlarına göre avantajlı duruma getirmektedir.

-Doğu Marmara Kalkınma Ajansı tarafından Karasu Stratejik Çerçeve belirleme çalıştayı yapılmış ve vizyonu ile bölgesel kalkınmadaki yerini açıklayan bir rapor hazırlanmıştır. Bu raporda da Karasu'nun lojistik merkez olma potansiyeli ön plana çıkmıştır.

-Karasu'nun dezavantajı ise, halihazırda güçlü bir limana sahip olmaması ve yeteri kadar bilinirliğinin olmamasıdır. Bu anlamda yapımı devam eden Karasu limanı'nın bir an evvel tamamlanarak söz konusu projede yer almasını sağlamak önem teşkil ediyor.

Bu Doğrultuda ;

-Karasu limanının öncelikli olarak yerli ve yabancı ithalat ve ihracatçılara tanıtımının yapılması gerekmektedir.

-Karasu limanının uluslar arası entegre taşımacılığa uygun hale getirilmesi gerekmekte ve demiryolu bağlantısının tamamlanması ile elleçme (antrepo) alanlarının geliştirilmesi gerekmektedir.

- Karasu'nun rolünün İstanbul ve İzmit Körfezi limanlarının rahatlatılarak hem daha hızlı erişim hem de daha kısa mesafe sağlayacağının kamu ve özel sektör nezdinde vurgulanması gerekmektedir. Öte yandan, Orta Karadeniz'deki Samsun limanı ile yarışır olarak değil, Batı Anadolu'ya hizmet edecek şekilde tasarlanması yararlı olacaktır. Başka bir deyişle, Marmara Bölgesi'nin Karadeniz'e açılan kapısının Karasu olacağı anlatılmalıdır.

Türkiye hem Traceca hem de Viking hattında en önemli ülkelerin başında gelmektedir, TOBB ve işadamı derneklerince çeşitli platformlarda bu projenin önemi dile getirilmiştir.

Ayrıca Avrupa Birliği Bakanımız Egemen Bağış Litvanya'ya yaptığı ziyarette “Viking Projesinin fizibilitesini Türkler yapacak” diyerek projeye önem verdiğini dile getirdi. Ayrıca Türk girişimci ve yatırımcıları da projeye dahil olmaları yönünde teşvik etmiştir.

Ekonomi Bakanımız Zafer Çağlayan da aynı şekilde Litvanya'ya gerçekleştirdiği ziyarette Viking Treni Projesini gündemine alarak proje ile ilgili istişarelerde bulundu.

Litvanya Büyükelçiliği ile gerçekleştirdiğimiz ön görüşmelerde kendileri söz konusu projede Sakarya dolayısıyla Karasu ilçesinin yer alması konusunda olumlu görüşlerini bildirdiler.

İlerleyen günlerde konu ile ilgili istişarelerde bulunmak üzere Ankara Litvanya Büyükelçiliği'ne davet edildik.

Ayrıca Viking projesi ile ilgili bölgede inceleme yapmaları için projeye dahil olan Beyaz Rusya, Ukrayna ve Litvanya Büyükelçilerini davet etmeyi de planlıyoruz.

Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası olarak, Valiliğimiz, Milletvekillerimiz, Büyükşehir Belediyemiz, sivil toplum kuruluşları ile birlikte ortak akıl ve güç birliği anlayışından yola çıkarak işbirliği yapmayı ve ilimizin bu projeye dahil olması için gerekli çalışmaları hep birlikte yapmayı hedefliyoruz.

Küresel ölçekte ortaya çıkan gelişmelerin sunduğu fırsatları iyi değerlendirmek bunun için de sadece kendi ülkemizle sınırlı kalmadan bölge ülkelerini de kapsayacak eş zamanlı bir dönüşümü gerçekleştirmek durumundayız.

Ulaşım konusundaki bu eşsiz projenin gerçekleşmesi ve hayata geçirilmesi durumunda ilimiz ve bölgemizin ticaret ortamı daha da canlanacak ve uluslararası bir ticaret merkezi haline getirecek.

SATSO Meclis Başkanı Adnan Borazancıoğlu ise konuşmasında bundan 13 yıl önce bahsedilen projeler ve yapılması planlanan çalışmaların bugün hayata geçirilmeye başlamasının sevindirici olduğunu dile getirdi. Projenin Sakarya lehine sonuçlanması için basın mensuplarının da bu projeyi sahiplenmeleri ve destek vermeleri gerektiğini kamuoyu oluşturmanın bu tür ciddi projelerde büyük önem taşıdığını ifade etti.

Toplantı basın mensuplarının sorularının cevaplanması ve karşılıklı fikir alışverişinin ardından sona erdi.

Toplantıda ayrıca bugün doğum günü olan Yeni gün Gazetesi Köşe Yazarı Cevdet Güngör'e SATSO tarafından doğum günü jesti olarak pasta kesildi.

 

Haber Tarihi : 14/7/2011
HABER MEDYA
PAYLAŞ
Son Haberler ::