Gider Kalemi
|
Detaylar
|
Destekleme Oranı
|
Personel
|
- Program kapsamında desteklenen projelerin faaliyetlerinde görevli personelin giderleri, yararlanıcı Kuruluş tarafından ortalama aylık maliyetle beyan edilir. Proje Personel Ortalama Aylık Maliyeti, ilgili dönemdeki brüt ücretler, SGK işveren payları, SGK işsizlik işveren payları ve varsa ikramiye dikkate alınır.
- 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesine ilişkin Kanunda yer alan “Gelir Vergisi Stopajı Teşviki” ile “Sigorta Primi Desteği”, ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununda yer alan Bölgede elde edilen ücretlere ilişkin “Gelir Vergisi İstisnası” ve 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanununda yer alan Bölgede elde edilen ücretlere ilişkin “Gelir Vergisi İstisnası” çerçevesinde kuruluşların Ar-Ge projelerinde çalışan Ar-Ge ve destek personeli için sağlanan destek, teşvik ve istisnalar proje personel maliyetine dâhil edilmez, TÜBİTAK’a beyan edilmez ve desteklenmez.
- Proje kapsamında, destek karar yazısının düzenlendiği tarih veya proje sözleşmesinin yürürlüğe girdiği tarihe kadar 5746 sayılı Kanunda belirtilen destek teşvik ve istisnalardan faydalanılmaması durumunda, proje personelinin maliyetlerinden, bu destek, teşvik ve istisnalar düşürülmeden TÜBİTAK’a beyanda bulunulur. Destek karar yazısının düzenlendiği tarih veya proje sözleşmesinin yürürlüğe girdiği tarihten sonra 5746 sayılı Kanunda belirtilen destek, teşvik ve istisnalardan faydalanılmaması durumunda ise, proje personelinin maliyetlerinden, bu destek, teşvik ve istisnalar, faydalanılmış gibi hesaplanarak bulunan tutar düşürüldükten sonra TÜBİTAK’a beyanda bulunulur.
- Destek tutarı üst limiti: İlgili dönemde beyan edilen proje personelinin Ortalama Aylık Maliyetinin aşağıda belirtilen sınırlamaların altında olduğu durumlarda, beyan edilen personele ait Ortalama Aylık Maliyeti, desteklemeye esas harcama kapsamının belirlenmesinde dikkate alınır. Proje personelinin eğitim durumunun proje süresi içinde değişmesi durumunda değişen eğitim durumuna göre “Ortalama Aylık Maliyete” uygulanan sınırlama değiştirilir.
- Doktora derecesine sahip proje personeli için ilgili dönemde geçerli olan brüt asgari ücretin 12 katı
- En az lisans mezunu proje personeli için:
- lisans mezuniyet tarihinden itibaren proje başvuru tarihine kadar geçen süre 48 aydan fazla ise ilgili dönemde geçerli olan brüt asgari ücretin en fazla 10 katı
- lisans mezuniyet tarihinden itibaren proje başvuru tarihine kadar geçen süre 48 aydan az ise ilgili dönemde geçerli olan brüt asgari ücretin en fazla 6 katı
- Ön lisans mezunu olan proje personeli için ilgili dönemde geçerli olan brüt asgari ücretin en fazla 4 katı
- Lise ve altı eğitim düzeyine sahip proje personeli içini dönemde geçerli olan brüt asgari ücretin en fazla 3 katı
|
%75
|
Alet, Teçhizat, Yazılım ve Yayın alımı
|
- Test, analiz ve ölçüm cihazları gibi ağırlıklı olarak firmanın Ar-Ge altyapısının parçasını oluşturan alımlar, maliyetinin tamamı üzerinden dönemsel destek oranı ile desteklenir. Ancak test, analiz ve ölçüm cihazları gibi alımlar proje faaliyetleri sonrasında Ar-Ge’den çok üretim faaliyetlerine tahsis edilecek ise proje süresi ile orantılı olarak gider kabul edilir.
- Proje kapsamında seri üretimine yönelik ekipman alımı desteklenmemekle birlikte Proje için alınması veya yaptırılması zorunlu olan alet, teçhizat, kalıp gibi alımların (bilgisayar ve yazılım hariç) seri üretimde de kullanılacak olması durumunda, ilgili giderler %40 oranı ile destek kapsamına alınır. Bu maliyete yönelik harcamaların desteklemeye esas harcama tutarları, “maliyet x %40” şeklinde belirlenir. Ancak alınması, yapılması veya yaptırılması zorunlu olan ve proje faaliyetleri için kullanıldıktan sonra, üzerinde önemli bir değişiklik yapılmaksızın faydalı ömrünün büyük bir bölümü rutin üretim faaliyetlerinde kullanılacak olan bileşenlere ait giderler için oransal destek alt sınırı GYK kararıyla %25’e indirilebilir.
- Proje konusunu teşkil eden tasarım, tasarım uygulama, geliştirme faaliyetleri sonucu elde edilecek prototip ürünler projenin desteklenmesine esas unsurlar olduğu için, daha sonra firma bünyesinde üretimde kullanılacak veya ticarileştirilecek olsa da bunlara girdi oluşturacak malzeme, modül, sistem ve hizmet alımları maliyet bedellerinin tamamı üzerinden dönemsel destek oranı ile desteklenir.
- Sadece Ar-Ge çalışmalarında kullanılacak olan alet/teçhizatın firmanın diğer Ar-Ge faaliyetlerinde kullanılacak olduğu durumlarda oransal destekleme uygulaması yapılmaz, bu alet/teçhizat, proje için gerekliliği değerlendirilerek, doğrudan destek kapsamına alınır.
- Kuruluş tarafından yurt dışından alımı yapılan alet/teçhizat/yazılım ve malzeme giderlerine ait harcama ve gider belgesinin düzenleme tarihinin proje destek başlangıç tarihinden en fazla 3 ay öncesine kadar olması ve söz konusu alımın projenin destek kapsamı içerisinde değerlendirilmesi şartıyla, bu harcama ve giderler de desteklenir.
|
%75
(Seri üretimde de kullanılabilecek nitelikteki ekipman için %40 veya %25)
(Yerli Malı Belgeli Alet, Teçhizat, Yazılım için ilave %15)
|
Malzeme ve Sarf giderleri
|
- Kuruluş tarafından yurt dışından alımı yapılan alet/teçhizat/yazılım ve malzeme giderlerine ait harcama ve gider belgesinin düzenleme tarihinin proje destek başlangıç tarihinden en fazla 3 ay öncesine kadar olması ve söz konusu alımın projenin destek kapsamı içerisinde değerlendirilmesi şartıyla, bu harcama ve giderler de desteklenir.
|
%75
|
Ar-Ge Danışmanlık ve Hizmet alımları
|
- Türkiye’deki üniversiteler, TÜBİTAK’a bağlı Ar-Ge birimleri, Özel Sektör Ar-Ge kuruluşları ve benzeri Ar-Ge kurum ve kuruluşlarına yaptırılan Ar-Ge hizmet giderleri İle Proje ana Ar-Ge faaliyetlerinin Türkiye’de gerçekleştirilmesi koşuluyla, proje için zorunlu ve tamamlayıcı nitelikteki Yurt Dışı Danışmanlık ve Hizmet alımları proje özelinde değerlendirilerek desteklenebilmektedir.
- Yurt Dışı Danışmanlık ve Hizmet alımları, projenin dönemsel desteklemeye esas harcama tutarları toplamının azami %20'si olabilir.
|
%75
|
Ekonomik Fizibilite Raporu hizmet alımı
|
- Kuruluşların, detaylı pazar araştırması, pazar ve rakip analizleri, müşteri ihtiyaçları vb. hususları içeren ekonomik fizibilite raporunu proje önerisi ekinde sunmaları halinde, ekonomik fizibilite raporunun hazırlanması için alınan hizmet desteklenmektedir. Ekonomik Fizibilite Raporuna ait harcama ve gider belgesinin düzenleme tarihinin proje destek başlangıç tarihinden en fazla 3 ay öncesine kadar olması ve söz konusu alımın projenin destek kapsamı içerisinde değerlendirilmesi şartıyla, bu harcama ve giderler de desteklenir.
- Destek tutarı üst limiti: 20 bin TL
- Belge tarihi, proje destek başlangıç tarihinden en fazla üç ay öncesine kadar olan Ekonomik Fizibilite Raporuna ait maliyetler desteklenecektir.
|
%75
|
Proje Hazırlama ve Hazırlatma Giderleri
|
- AGY101 ve AGY301 dokümanlarının hazırlatılması için alınan danışmanlık hizmeti desteklenebilir. Söz konusu hizmet alımlarına yönelik giderlerin, bir seferde ve projenin son AGY301 dönemiyle beyan edilmesi zorunludur.
- Destek tutarı üst limiti: 10 bin TL
|
%75
|
Seyahat
|
- Proje personeline ait proje kapsamındaki seyahat giderleri kapsamında; uçak, tren, otobüs, gemi ile yapılan şehirlerarası ve uluslararası ekonomi sınıfı ulaşım giderleri destek kapsamındadır.
|
%75
|
Yeminli Mali Müşavirlik ücretleri
|
- Yeminli Mali Müşavirlik ücretleri, Hazine ve Maliye Bakanlığınca yayımlanan https://www.gib.gov.tr/sites/default/files/fileadmin/user_upload/Tebligler/SMM_YMM/2020_ucret_tarifesi_ek.pdf Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Asgari Ücret Tarifesi’nde yer alan TÜBİTAK tarafından yapılan Ar-Ge yardımı destekleme işlemlerinde geçerli Yeminli Mali Müşavirlik tasdik ücreti esas alınarak desteklenir.
- Desteklenen projenin son dönemine ait mali raporun, denetim, inceleme ve tasdiki Yeminli Mali Müşavir tarafından dönemi takip eden 3 ay içerisinde yapıldığından, mali raporun Yeminli Mali Müşavir değerlendirmesi ve tasdikine ait harcama ve gider belgeleri, projenin destek bitiş tarihinden sonra düzenlenmiş olsa dahi son dönem mali rapor içinde sunulur ve destek kapsamına alınır.
|
%75
|
Otomasyon Teknoloji veya Yöntemlerinin kullanıldığı süreç geliştirme projelerinde desteklenen giderler
|
- Otomasyon teknoloji veya yöntemlerinin kullanıldığı süreç geliştirme projelerinde, proje özelinde yapılacak değerlendirmenin gerektirdiği farklılıklarla birlikte, destek kapsamının oluşturulmasında aşağıdaki yaklaşım esas alınır:
- Personel, seyahat, danışmanlık ve hizmet alımı ile yurtiçi Ar-Ge kuruluşlarına yaptırılacak işlere yönelik giderler destek kapsamına alınır.
- Geliştirilen sürecin denenmesi amacıyla, asgari miktarda malzeme giderleri ile test yazılım ve donanımı destek kapsamına alınır.
- Geliştirilen süreç içinde yer alan alet, teçhizat veya sistemlerin tasarım ve geliştirme faaliyetlerinin kuruluş bünyesinde yapılması durumunda bu giderler destek kapsamına alınır.
|
|
Desteklenmeyen giderler
|
- KDV
- Her türlü kar, fırsat maliyeti, sermaye kullanım maliyeti, sözleşme masrafları
- Amortismanlar, depozitolar, avans ödemeleri
- Dağıtım, pazarlama ve reklâm giderleri
- Patent, faydalı model, tasarım, coğrafi işaret, marka tescil giderleri
- Muhasebe, sekreterlik vb. idari giderler
- Huzur hakkı, murahhas azaya ödenen üyelik ücretleri, brüt ücretin yanında ikramiye hariç verilen prim ödemesi
- Personele nakdi ya da ayni olarak verilen yemek ve servis ulaşım giderleri
- Kuruluş ortaklarına ait sosyal yardımlaşma vakıf ödentileri
- Konaklama giderleri
- Şehir içi nakliye (gümrüklerden ve limanlardan yapılan nakliye hariç) ve posta giderleri
- Seyahatlerde araç kiralama ve seyahatlerde kullanılan yakıt giderleri
- Proje Ar-Ge faaliyetleri ile ilintili olmayan üretime yönelik altyapı yatırımı ağırlıklı giderler
- Fotokopi makinesi, projeksiyon cihazı gibi büro makineleri, büro mefruşatı
- Isıtma, aydınlatma ve üretimde sarf edilen enerji masrafları, su giderleri (Proje özelinde yapılacak değerlendirmelerde, Ar-Ge faaliyetlerinin gerekliliği dikkate alınarak bu kapsamda desteklenecek giderler olabilir.)
- Telefon, faks, haberleşme, internet kullanım maliyetleri (Proje özelinde yapılacak değerlendirmelerde, Ar-Ge faaliyetlerinin gerekliliği dikkate alınarak bu kapsamda desteklenecek giderler olabilir.)
- Vergi mevzuatında kabul edilmeyen giderler
- Ofis, depo, stant kira giderleri
- İnşaat ve tesisat giderleri (Proje özelinde yapılacak değerlendirmelerde, Ar-Ge faaliyetlerinin gerekliliği dikkate alınarak bu kapsamda desteklenecek giderler olabilir.)
- Kırtasiye giderleri (Proje özelinde yapılacak değerlendirmelerde, Ar-Ge faaliyetlerinin gerekliliği dikkate alınarak bu kapsamda desteklenecek giderler olabilir.)
- CE (test giderleri hariç) ve kalite belgelendirme giderler
|
Transfer Ödemesi (Ön Ödeme)
|
- Kuruluş talebine göre, TÜBİTAK bütçesine gider kaydedilmek üzere teminat karşılığında transfer ödemesi yapılabilir. Transfer ödemelerinin her biri destek kapsamına alınan toplam proje bütçesinin %25'ini geçemez.
- Transfer ödemesi işlemlerinde, talep edilen ilk transfer ödemesinin %25 fazlası kadar teminat alınır. Teminat süresi, transfer ödemesine ilişkin talep ve değerlendirme, ödeme ve mahsup süreçleri, transfer ödemesinin amacı dışında kullanımı, teminat iade süreci ve diğer tüm hususlar Mali Rapor Hazırlama Kılavuzunda belirtildiği şekilde uygulanır.
- Proje sözleşmesi TÜBİTAK tarafından imzalanmadan kuruluş transfer ödemesi talebinde bulunamaz. Proje kapsamındaki alacaklarını devreden (temlik eden) kuruluş transfer ödemesi (ön ödeme) başvurusunda bulunamaz. Transfer ödemeleri temlik edilemez. Proje destek bitiş tarihine 6 aydan az süre kalan projelere transfer ödemesi yapılmaz. Teminat olarak gösterilebilecek değerler aşağıda belirtilmektedir.
- Bankalar ve finans kurumları tarafından verilen teminat mektupları
- Mevzuatında kredi kefaleti vermekle görevlendirilen kurum/kuruluşlar tarafından düzenlenen kefalet mektubu ya da kefalet senedi (KGF Kefalet Mektubu)
- Kuruluş tarafından düzenlenen senet
- Proje bazında en fazla 150.000 TL’ye kadar senet karşılığı transfer ödemesi yapılabilir.
- Kuruluşa aynı anda tek bir projesi için senet karşılığı transfer ödemesi yapılabilir.
- Senet karşılığı transfer ödemesi mahsup işlemi tamamlandıktan sonra varsa kuruluşun diğer projesi için de senet karşılığı transfer ödemesi yapılabilir.
- Senet karşılığı transfer ödemesinin, en fazla 2 dönemde mahsup edilmesi gerekir.
- Senet karşılığı transfer ödemesi mahsubu tamamlanan kuruluşların aynı projesi için yukarıda belirtilen teminatlar karşılığı transfer ödemesi yapılabilir.
- Proje kapsamında yapılacak transfer ödemesi, destek kapsamına alınan proje bütçesinden veya destek kapsamında kalan proje bütçesinden fazla olamaz.
- Yukarıda belirtilen teminatlar karşılığı transfer ödemesi almış kuruluşun aynı projesi için senet karşılığı transfer ödemesi yapılmaz.
- Desteklenen herhangi bir projesinde senet karşılığı transfer ödemesi almış olmasına rağmen mahsup sonrası kalan tutarı ödememiş kuruluşlar ile senet karşılığı transfer ödemesini proje faaliyetleri dışında kullandığı tespit edilen kuruluşların projelerine tekrar senet karşılığı transfer ödemesi yapılmaz.
|