KARAR:1
Odamıza gelen ve Genel Sekreterlikçe Komitemize havale edilen T.C. Sakarya 4. İş Mahkemesi’nin 2023/7 Esas Sayı ve 11/03/2024 tarihli yazısı görüşüldü. 

Davalı işyerinde, 3 yıllık mesleki kıdemi bulunan ve "akaryakıt satış elemanı - pompacı" olarak çalışan bir kişinin fesih tarihi olan 06/09/2022 tarihi itibari ile alabileceği ücretin aralarında özel bir anlaşma yoksa  o tarihte yürürlükte olan asgari ücretin %10 üstü olabileceği kanaatimizin adı geçen Mahkemeye bildirilmesine.19/03/2024/18

KARAR:2
TOBB’dan gelen ve komitemize havale edilen 11.03.2022 tarih E-34221550-045.99-2635 sayılı Akaryakıt Sektör Sorunları Hk. yazısı görüşüldü. 
Malumat hasıl olduğuna.19/03/2024/18

KARAR:3
İşçi ve işveren arasında kıdem tazminatı konusunda çoğunlukla hukuki uyuşmazlıklar ortaya çıkmaktadır. Bu uyuşmazlıkların yanında kıdem tazminatının maliyetlendirilmesi de ayrıca bir sorun oluşturmaktadır. İşverenler için maliyet kontrolü, rekabet avantajı, istihdam sürekliliği, çalışanlar için uzun vadeli finansal güvenlik, riskin azalması, iş değişikliklerinde esneklik, motivasyon ve bağımlılık artışı, adil ve şeffaf yönetim, iş güvencesi duygusu gibi sebeplerden dolayı alternatif yöntem arayışları ülkemizde olduğu gibi tüm dünyada da olmuştur.
Türkiye' de kıdem tazminatı, işçi haklarını koruma amacı taşıyan önemli bir sosyal güvenlik unsuru olarak öne çıkmaktadır. Ancak, işverenlerin kıdem tazminatı ödemeleriyle ilgili mali yükleri, ekonomik dalgalanmalar ve işten çıkarmaların sıklığı gibi faktörlerle birlikte artış göstermiştir. Bu durum, işverenleri finansal belirsizliklere karşı karşıya bırakabilmektedir.
Mevcut sistemde işverenlerin kıdem tazminatı ödemelerini karşılamak için gereken maliyet, özellikle KOBİ' ler için sürdürülebilir olmayabilir. Ayrıca, işten ayrılmaların sıklığındaki dalgalanmalar ve ekonomik belirsizlikler, işverenlerin planlamalarını zorlaştırmaktadır. Bu durum, iş dünyasında istikrarı tehdit edebilir.
Türkiye' de kıdem tazminatı sistemiyle ilgili birçok sorun yaşanmaktadır. Yaşanan bazı başlıca sorunlar:
1. Mali Yüklerin İşveren Üzerindeki Etkisi:
- İşverenlerin kıdem tazminatı ödemeleri, özellikle KOBİ' ler için maliyetli olabilir. Bu durum, işverenlerin istihdam kararlarını etkileyebilir ve işletme maliyetlerini artırabilir.
2. Mali Sorunlar ve Dalgalanmalar:
- İşletmelerin yaşadığı mali sorunlar ve işten çıkarmaların sıklığı, işverenleri kıdem tazminatı ödemelerini planlamakta zorlayabilir. İş dünyasındaki dalgalanmalar, işverenlerin finansal istikrarını tehdit edebilir.
3. Hesaplama Yöntemleri:
- Kıdem tazminatının hesaplanması ve mali süreçlerin kontrolü aşamasında işverenler için toplam maliyetin görülmemesi ve hesaplama yöntemlerinin kolay olmaması gibi durumlar kıdem tazminatı süreçlerini olumsuz etkiler.
4. Mevcut Sistemdeki Bürokratik Süreçler:
- Kıdem tazminatı ödemelerinin işleyişi, bazen karmaşık ve bürokratik olabilir. Bu durum, işverenlerin süreci anlamalarını ve yönetmelerini zorlaştırabilir.
5. Kıdem Tazminatı Fonu Eksikliği:
- Türkiye'de henüz kıdem tazminatı fonu sistemi tam anlamıyla uygulanmamaktadır. Bu nedenle, işverenler bu alandaki risklere karşı daha iyi hazırlık yapma imkanına sahip değillerdir.
6. Enflasyon ve Planlama Zorlukları:
- Enflasyon ve piyasa hareketleri, işverenleri kıdem tazminatı ödemelerini planlamakta zorlayabilir, bu da işverenlerin finansal istikrarını etkileyebilir.
Bu sorunlar, Türkiye'deki kıdem tazminatı sisteminin bazı zorluklarla karşılaştığını göstermektedir. 

Çözüm önerisi olarak alternatif yöntemlerin tartışılması gerekmektedir. Dünyada öne çıkan ve birçok devlet tarafından uygulanan Kıdem Tazminatı Fonu fikri gerçekçi çözümler sunmaktadır.
Kıdem tazminatı fonları, işçilere işten ayrılmaları durumunda ödenen tazminatların birikmesi ve yönetilmesi amacıyla kurulan finansal araçlardır. Bu fonlar, işverenlerin kıdem tazminatı yükümlülüklerini daha etkin bir şekilde yönetmelerine yardımcı olmayı hedefler. Fonlar, işverenlerin ödedikleri primlerle oluşturulan bir havuz üzerinden kıdem tazminatlarını karşılamayı amaçlar. Bu, işverenlere daha öngörülebilir maliyetler ve uzun vadeli planlama imkanı sağlar.
Bu çerçevede, işverenlerin kıdem tazminatı fonlarına geçiş yapmaları, hem iş dünyasında istikrarı artırabilir hem de işçi haklarını güvence altına alabilir. Bu kararın uygulanmasıyla birlikte, işverenlerin maliyetleri daha iyi yönetmeleri ve çalışanlara daha sürdürülebilir bir iş ortamı sunmaları mümkün olacağı düşüncemiz hakkında hazırlamış olduğumuz çalışma da eklenerek Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı nezdinde gerekli girişimlerde bulunmak üzere Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ne yazı yazılmasına.19/03/2024/18

KARAR:4 
Yeşil pasaport, hususi damgalı pasaport olarak da bilinen ve devlet protokolü gereği belirli kişilere verilen bir pasaport türüdür. Yeşil pasaport sahipleri, vizesiz seyahat imkanı gibi bazı avantajlara sahiptir. 

Halihazırda Türkiye’de farklı meslek grupları değişken şartlara bağlı olarak yeşil pasaport edinebilmekte ve avantajlarından faydalanabilmektedir. Türkiye'deki yeşil pasaport uygulamasına benzer şekilde, birçok ülkede de belirli kişilere vizesiz seyahat imkanı sunan özel pasaport türleri mevcuttur. Bu pasaportların isimleri ve renkleri ülkelere göre değişebilmektedir.

2019 yılında 7188 sayılı Kanun ile 5882 sayılı Pasaport Kanunu’na ekleme yapıldı. Yeni düzenlemeye göre, baro levhasına yazılı olan ve en az on beş yıl kıdemi bulunan avukatlar, haklarında belirli suçlardan dolayı soruşturma ve kovuşturma açılmamış olması halinde hususi damgalı pasaport alabilecekler. Bu kapsamda, ilgili şartları yerine getiren avukatların eş ve çocukları da vize kolaylığı sağlayan hususi damgalı pasaporttan faydalanabilecekler. Benzer bir durumun devletimizin ihracat hedefiyle ilgili olarak belirlenen şartların sağlanması koşuluyla iş insanlarına da verilmesi oldukça önemlidir. Buradan yola çıkarak üreticimizin, tüccarımızın, iş insanımızın yurtdışına açılmasının önünün açılması için uluslararası seyahat kolaylığı ve fuar katılımlarının artması oldukça önemlidir.


İş insanlarımızın müşteri bulma, yeni pazarları keşfetme, iş fırsatlarını görme, ülkemizi tanıtma, ülkemizin potansiyelini uluslararası alana taşıma, üretimi artırma, ekonomimizin güçlenmesine katkı sağlama gibi sebeplerle ihracat önündeki engellerin kaldırılması adına oldukça önemli bir adım olarak yeşil pasaporta sahip olması elzemdir.

TİM’in 2023 ihracat raporunda yer alan bulgular ve politika önerilerini de incelediğimizde ihracatçılarımızın gelecek projeksiyonunda süreçlerinin kolaylaştırılması ve sayılarının artırılması konusunun altı çizilmiştir. İlgili öneriler üç madde halinde aşağıya eklenmiştir.

- Küresel krizlerin çok boyutlu bir şekilde görüldüğü mevcut şartlarda ihracatçı firmalara yönelik hibe, teşvik ve desteklerinin artarak devam etmesi gerekmektedir. 
- Yapılacak regülasyonlarda özel sektör temsilcilerinin görüşleri dikkate alınmaya devam edilmelidir. İstişare mekanizmaları genişletilmeli, sürekli ve kurumsal hale getirilmelidir. 
- Gümrük Birliği, mevcut iktisadi koşullar dikkate alınarak güncellenmelidir. Güncelleme çalışmalarına özel sektör temsilcileri dahil olmalıdır. Uzun yıllardır devam eden Gümrük Birliği güncelleme çalışmalarına somut adımlarla devam edilmelidir. 

Hazırlamış olduğumuz raporda da görüldüğü üzere küresel ticarette müteşebbislerimizin varlığı ile serbest dolaşım arasında doğrudan bir bağ vardır. Bu ilişkinin temelinde de pazara erişim ve yeni müşteri kazanma açısından ilk adım olarak seyahatin kolaylaştırılması adına yeşil pasaport sağlanması gerekmektedir.

Ülkemizdeki yeşil pasaport alma şartlarına ilave olarak;
- Ciro alt sınırı
- Ticari geçmiş ve devlete borçluluk
- Talebe göre farklılık gösteren belgeler
- Gerekli görüldüğü durumlarda mülakat
gibi hususlar değerlendirilerek “İhracatçı Olmayan İş İnsanlarına Yönelik Yeşil Pasaport Alma” hakkı verilmesi için hazırlamış olduğumuz rapor da eklenerek ilgili Bakanlıklar nezdinde gerekli girişimlerde bulunmak üzere Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ne yazı yazılmasına.19/03/2024/18

KARAR:5
Meslek grubumuz ile ilgili genel sorunlar tartışıldı.19/03/2024/18

KARAR:6
Dilek ve temenniler dinlendi. 19/03/2024/18



Haber Tarihi : 22/3/2024
Paylaş