KARAR:1
Teknokent Bölgesindeki firmalara yönelik devlet teşviklerinin kaldırılması, kısıtlamalar uygulanması konusunda mevzuat çalışmaları yapıldığı ve söz konusu çalışmaların yaşatacağı mağduriyetler hakkında ilgili meslek grubu üyelerimizden gelen şifahi şikayetler görüşüldü.

Dünyada yazılım sektörü, trilyonlarca dolarlık devasa bir ekosisteme sahip, yönlendirici ve sürükleyici önemli bir güç, devletler için de ekonomik büyümede vazgeçilmez milli ve stratejik bir güç konumuna gelmiş, sektörlerin, kamunun, milli güvenliğin en önemli bir bileşeni haline gelmiştir. Bu, sadece ekonomik bir tercih değil, aynı zamanda milli bir mecburiyet olmuştur.

Son günlerde, ülkemiz gündeminde ve basında yer alan vergi konusundaki düzenlemelerinin bilişim ve yazılım sektörü ile ilgili kısmında Teknoparklarda ve Ar-Ge Merkezlerinde uygulanmakta olan Teknokent kazanç istisnasının kaldırılması ve Ar-Ge personeline uygulanan ücret istisnasına üst limit getirilmesinin yer aldığı görülmektedir.

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de önemi giderek artan bilişim ve yazılım sektöründeki firma ve çalışanlarının elde ettikleri bu kazanç istisnasına yönelik getirilecek bir sınırlamanın, sektördeki beyin göçünü hızlandıracağı, nitelikli insan gücü kaybına yol açacağı ve dolayısıyla sektörümüzde geri dönüşü olmayacak şekilde yıkıma yol açacağı düşünülmektedir.

-Ülkemizde son dönemde 2024-2026 Orta Vadeli Ekonomi Programı kapsamında “Teknokent Kazanç istisnasının kaldırılması” hususunda mevzuat düzenlemeleri gündeme getirilmektedir. Bununla beraber bu önerinin fiziki sınırları bulunmayan yüksek teknoloji sektörlerinde yurtdışına yönelmeler olacağı değerlendirilmektedir.

- İlgili programda “Teknokentler ve Ar-Ge merkezlerinde uzaktan çalışma imkânı getirilmesiyle bu alanlarda çalışanların kontrol edilebilirliğinin azalması nedeniyle Teknokentler ve Ar-Ge merkezlerinde çalışanlara uygulanan istisnanın brüt asgari ücret tutarının beş katı (100.012,50TL) olarak bir üst sınır getirilmesi” planlanması nedeniyle üst sınır uygulamasının toplamda ülkemizin yüksek teknoloji üretim politikasına zarar vereceğini düşünmekteyiz.

- İlgili programda “3065 sayılı kanunun (13/F) maddesi Geçici 20 Madde Teknoloji geliştirme bölgesinde ve ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde faaliyette bulunan girişimcilerin kazançlarının gelir veya kurumlar vergisinden istisna bulunduğu süre içinde münhasıran bu bölgelerde ürettikleri ve sistem yönetimi, veri yönetimi, iş uygulamaları, sektörel, internet, oyun, mobil ve askeri komuta kontrol uygulama yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetleri” KDV istisnası indirimi imkanının kaldırılacağı belirtilmiştir. Bugün ki vergi oranları ile yabancı rakiplerine göre %20 avantajla piyasaya girebilmek üreticiler için kıymetli bir araçtır. Bu istisnanın kaldırılması bir yana, istisnanın teknoloji geliştirme bölgelerindeki üreticilerin son kullanıcıya kestikleri faturaların yanında, ürün sabit kaldığı sürece bu ürün kalemini satan aracıların son kullanıcılara kestiği faturalarda da uygulanabilmesinin önemli olduğunu düşünmekteyiz.

- Yurtiçi asgari gelir ve kurumlar vergisi uygulamalarının yapılacağı gündeme gelmektedir. Yüksek teknoloji üreticisi, özünde teknik mühendislik ile AR-GE’ye odaklanmış birçok firmamız da, bir yandan vergi alacakları (KDV) var iken, bir yandan vergi öder pozisyonda olmayı anlamaya çalışmaktadır. Bu nedenle “asgari gelir ve kurumlar vergisi” gibi uygulamalardan yüksek teknoloji üreticisi Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde yer alan firmaların istisna tutulması gerektiğini düşünmekteyiz.
- Hisse senedi ve ortaklık payları alım-satım kazanç istisnasının yeniden düzenlenmesi. Bugün birçok şirket bugünkü rejime göre bir gün yatırım alacağı beklentisiyle hisse senetlerini bastırmış ve beklemektedir. Yüksek teknoloji sektörlerinin büyümesi için izlenen yollardan, hatta en etkili yollardan birisi de satın alma ve birleşmelerdir. İşinin devamı için bu şekilde bir yola mecbur kalan yatırımcının bu pay alım satımlarından bir vergi ödemesi yüksek teknoloji girişimciliğine “dur” demek olacaktır. Emisyon primi yöntemiyle yapılan yatırımlara da uygulanması halinde ise girişimciliği bitirecektir.

- Startup şirketlerindeki hisse senedi opsiyonlarında vergisel kolaylık sağlanması. Hisse opsiyonu olarak dünya girişimcilik ekosisteminde uygulanan bu vasıtanın Türkiye’de de olmasını büyük sevinçle karşılıyoruz. Uygulamanın tasarımı itibariyle ölü doğmaması için, vergi avantajı için elde tutma sürelerinin düşürülmesi, ve yüksek enflasyon döneminde olduğumuz da düşünüldüğünde ilgili yıldaki brüt ücretin değil güncel brüt ücretin kullanılması gerektiğini değerlendiriyoruz. Nihayetinde şirketin değeri de güncele göre belirlenmektedir. Bu sayede hisse opsiyonları çalışanlar için muteber bir getiri kaynağı olarak görülebilecektir.

-Teknoloji Geliştirme Bölgesi işletmesi yönergelerinde, firmaların ofis alanı ihtiyacını belirlerken kanun kapsamında, istisnalardan yararlandırılan Ar-Ge, Tasarım ve (Ar-Ge ve Tasarım personelinin %10’u oranındaki) destek personeli başına en az 10m2 alan düşecek şekilde planlama yapmaları beklenmektedir. Bunun yerine, bu uygulama yalnızca ofiste çalışan ilgili Ar-Ge personeli için geçerli olmalıdır. Buna ek olarak uzaktan çalışan personelin bir kısmının zaman zaman ofiste çalışma ihtimali de değerlendirilerek ilgili uzaktan çalışan personelin belli bir oranı (örn. %20) için de ofis alanı zorunlu tutulabilir.

- Teknokent Bölgelerindeki kira ve işletme giderleri yüksektir. Hem kira hem de işletme giderlerin artışında Teknokentler arasında tutarlılık sağlanması, artış limitleri konulması şeklinde yöntemlerin uygulanması önerilmektedir. Teknokentlerdeki kira tavanları ile ilgili olarak kanun kapsamında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın yetkisi kapsamında tavan belirlemesini gerekli ve önemli görüyoruz.

Bu doğrultuda, gündeme gelen düzenlemede yer alan konulara yönelik kaygılarımızı sektörümüz ve ülkemiz açısından sıkıntılarını anlatmak için yukarıda belirttiğimiz konular hakkında ilgili Bakanlıklar nezdinde gerekli girişimlerde bulunulmak üzere Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ne yazı yazılması ve konu hakkında yerel basında haber yapılması hususlarının Yönetim Kuruluna arzına.10/07/2024/24



Haber Tarihi : 2/8/2024
Paylaş