K YETKİ BELGESİ İŞLEMLERİ ESNASINDAN KARŞILAŞILAN
SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİMİZ İLE BAKANLIK CEVAPLARI



1. Konu :Mesleki saygınlık kriteri çerçevesinde başvuru sahiplerinin durumlarının değerlendirilmesi.

Çözüm Önerimiz:TC kimlik no.su ile sistemden sorgu yapılarak, adli sicil kaydı çıkan kişi bilgilerinin U-Net otomasyon sistemi firma başvuru detay işlemleri altındaki firma kişi işlemleri altında yer alan sicil kaydı bölümünde, Bakanlıkları Hukuk Müşavirliği açıklamaları dikkate alınarak, oluşturulacak bir değerlendirme ekranına giriş yapılıp değerlendirilmesine imkan sağlanmasının bu konudaki hataları ve oluşabilecek mağduriyetleri giderebileceği düşünülmektedir.

Bakanlık Cevabı: Mesleki saygınlık konusunda Adalet Bakanlığı ile otomatik veri alışverişine başlandığı, şu anda sadece adli sicil kaydının var olup olmadığının sorgulanabildiği, Bakanlıkları Hukuk Müşavirliği ile görüşülerek yeni bir mütalaa alınacağı belirtilmiştir. Alınacak yeni mütalaaya kadar sadece adli sicil kayıtlarına bakılması ve kişinin işlediği suçtan hüküm giymesi ve infazının henüz tamamlanmamış olması halinde yetki belgesi taleplerinin karşılanmaması gerektiği yönünde bilgi verilmiştir. Bakanlık yetkilileri ayrıca K2 yetki belgesi sahiplerinden adli sicil kaydı istenmeyeceğini ifade etmişlerdir.
Birliğimizin önerisi ile ilgili olarak ise alınacak yeni mütalaaya göre yazılımın güncellenebileceği ifade edilmiştir.

2. Konu: Yetki Belgesi verilmesi işlemlerinde vergi kaydı/ikametgah adresinden hangisinin baz alınması gerektiği yönündeki tereddütlerin giderilmesi.

Çözüm önerimiz:Yetki Belgesi başvurusunda hangi adresin baz alınacağının açıklığa kavuşturulmasının iş ve işlemlerde kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.

Bakanlık Cevabı:Bu konuda vergi dairesi kaydının önemli olduğu bu nedenle;
- K1, K3 gerçek ve tüzel kişilerde ve K2 ticari işletmelerinde belgelerinde vergi dairesi kayıtlarına göre işlem yapılması gerektiği,
- Ticari işletme olmayan K2 yetki belgelerinde mersis kayıtlarına göre işlem yapılması gerektiği,
- Sistemde ayrıca beyan adresi kısmı bulunduğu ve herhangi bir adresi gelmiyor ise beyan adresi girerek işleme devam edilebileceği,
- Kişinin vergi kaydını değiştirmesi durumunda dosyanın vergi kaydının bulunduğu ilde hizmet veren Oda/Bölge Müdürlüğüne aktarılması gerektiği,
- Yetki belgesi oluşturulurken mutlaka kişilerin cep telefonlarının girilmesi gerektiği,
- Yetki belgesi dosyalarının takibinde mutlaka fiziki dosya biriminin kontrol edilmesi ve hatalı kayıtların ilgili birimce mutlaka düzeltilmesi gerektiği ifade edilmiştir.

3. Konu : Karayolu Taşıma Yönetmeliği çerçevesinde yetki belgesi alan gerçek ve tüzel kişilerin sadece merkez işyeri adresinin bulunduğu ilde yer alan hizmet biriminde işlem yapmasının sağlanması.

Çözüm Önerimiz :Yetki belgesi dosyasının bölge müdürlüğünden yetkili odaya ya da yetkili odadan bölge müdürlüğüne gönderilmesi talebinin -devir, değişim gibi durumlar hariç- bir defaya mahsus istenebilmesi yönünde bir Genelge yayımlanmasının ya da 2009/KUGM-22/GENEL sayılı Genelgenin 6 ncı maddesinin buna göre yeniden düzenlenmesinin yerinde olacağı düşünülmektedir.

Bakanlık Cevabı: Odalarımızca gündeme getirilen sorunun çözümü konusunda merkezi adres ilindeki Odada işlem yapılması konusunda bir çalışma yapılacağını ve Odalarımıza bilgi verileceği ifade edilmiştir.



4. Konu :U-NET Otomasyon Sisteminde sağlıklı raporlara ulaşılamaması.

Çözüm Önerimiz :İşlemleri kolaylaştırmak ve doğru bilgilere ulaşmak adına;
1- U-NET Otomasyon sisteminden tarih aralığı ve Oda ismi girerek, firma bazlı araç ilave işlem sonuçlarına ve
2- Oda ismi girerek firmaların iletişim bilgilerine ulaşabileceğimiz birer rapor hazırlanmasının yerinde olacağı düşünülmektedir.

Bakanlık Cevabı:Bakanlık yetkilileri raporlama işlemlerinin önemli olduğunu belirterek, Bakanlıkları tarafından kullanılan dinamik sorgu ekranına Birliğimizin erişimi için bir çalışma yapabileceklerini ifade etmişlerdir.

5. Konu :Karayolu Taşıma Yönetmeliğiyle belirlenen şartlara aykırı hareken eden yetki belgesi sahiplerine uygulanacak para cezası, uyarma ve geçici faaliyet durdurma gibi işlemlerin kimler tarafından gerçekleştirileceğinin açıklığa kavuşturulması

Çözüm Önerimiz :Yönetmelikte belirtilen şartları ihlal eden yetki belgesi sahiplerine uygulanacak yaptırımların ve bu yaptırımların hangi birim tarafından ne şekilde uygulanacağına ilişkin açıklamaların bir liste şeklinde U-net otomasyon sistemine aktarılması ve mümkün ise ihlallere ilişkin tutanakların elektronik ortamda hazırlanmasına imkan verilmesinin yerinde olacağı düşünülmektedir.

Bakanlık Cevabı: Bakanlık yetkilileri tarafından uyarma yaptırımlarının hızlı şekilde gerçekleştirmesi gerektiğini belirterek,bu konuda U-NET otomasyon sistemine liste şeklinde bir ekleme yapılabileceği konusunda gerekli değerlendirmenin yapılacağını ifade etmişlerdir.

6. Konu: E-devlet uygulaması üzerinden gerçekleştirilen yetki belgesi işlemlerinde dosya takibinin kim tarafından gerçekleştirileceği.

Çözüm Önerisi:Edevlet uygulaması üzerinden yapılacak başvurulara ilişkin bir Genelge ya da talimat yayımlanmasının uygulamada ortaya çıkabilecek karmaşaları önleyebilecektir.

Bakanlık Cevabı:Bakanlık yetkilileri;
- K1 ve K3 yetki belgesi talep eden gerçek kişilerin edevlet üzerinden başvuru yapabilecekleri,
- Dosya takibi diye bir durum olmadığı,
- edevlet uygulamasında adli sicil kaydı bulunanların taleplerinin karşılanmayacağını ve başvurunun ilgili Odaya/Bölge Müdürlüğüne yönlendirileceği,
- edevlet üzerinden araç ilavesi/düşümü gerçekleştirilebileceği,
- Kişinin araç ilavesi için yetkili Odaya/Bölge Müdürlüğüne başvurması halinde başvurunun karşılanması ve oluşan evrakların ayrı bir klasörde tutulması gerektiği ifade edilmiştir.

7. Konu: Gerek Bakanlıkça gerekse Odalarca verilen hizmetler karşılığında alınan yetki belgesi ücretlerinin tahsilinde ortaya çıkan sorunlar.

Çözüm Önerisi: Başvuru sahiplerinin;
- bankalarca uygulamaya konulan sadece bankamatikten işlem yapma şartının kaldırılarak talep eden kişilerin işlemlerini şubelerden de gerçekleştirmelerine imkan sağlanması,
- Yetki belgesi ücretlerinin tamamının Birliğimizce uygulamaya konulacak tahsilat sistemi üzerinden Bakanlık adına tahsil edilmesine imkan sağlanması,
- E-Devlet üzerinden yapılan başvurular için alınacak hizmet ücretlerinin bu işlemler için hazırlanacak bir elektronik ödeme sistemi ile tahsiline imkan sağlanmasının yerinde olacağı düşünülmektedir.


Bakanlık Cevabı: Bakanlık yetkilileri;
- Şu anda Ziraat Bankası, Halk Bankası ve Vakıflarbankası tarafından ücret tahsil yapılabildiği,
- Ücret tahsilinde kişilerin bankamatiklere yönlendirilmesi konusunda bankalar ile irtibata geçileceği,
- Yetki belgesi ücretlerinin tamamının Birliğimizce uygulamaya konulacak tahsilat sistemi üzerinden Bakanlık adına tahsil edilmesine imkan sağlanması yönünde Birliğimizce hazırlanacak çalışmanın taraflarına gönderilmesi halinde değerlendirilebileceği ifade edilmiştir.

8. Konu: Yetki Belgesi Yenileme Sürecinde uyarma yaptırımı sorunu

Çözüm Önerisi: 08.01.2018 tarihinden önce uygulanmış olan uyarma cezalarının silinmesi yerinde bir uygulama olacaktır.

Bakanlık Cevabı: Bakanlık yetkilileri tarafından bu talebin karşılanmasının mümkün olmadığı ifade edilmiştir.

9. Konu: KTY 20 nci ve 23 üncü maddeye göre yapılan değişim ve devir işlemlerinde yetki belgesi sahibinin faaliyeti durdurulmamış olması kuralının değerlendirilmesi.

Çözüm Önerisi:
1- Bu sorunun giderilmesi için gerçek kişi yetki belgesi sahipleri belirli bir süre muafiyet verilmesi ya da devir alacak kişinin aktif vergi mükellefi olmasının istenmesi,
2- Devir ve Dönüşüm işlemlerinin Odalarca yapılmasına imkan sağlanması gerektiğini düşünüyoruz.

Bakanlık Cevabı: Bakanlık yetkilileri tarafından; devir ve dönüşüm işlemlerinde ortaya çıkabilecek açıkların kapatılabilmesi adına faaliyetinin durdurulmamış olması kuralının getirildiği belirtilerek devir işleminde her iki tarafında aktif vergi mükellefi olması gerektiği ifade edilmiştir.

Birliğimizce getirilen 2 nci öneriyle ilgili olarak da öncelikle gerçek kişiden gerçek kişiye devir işlemlerinin Odalarımıza verilebileceği yönünde çalışmalara başlandığı, bu uygulamanın devamına göre tüm devir ve dönüşüm işlemlerinin Odalarımıza verilebileceği ifade edilmiştir.

Bakanlık tarafından ayrıca bu madde kapsamında yetki belgesi sahibinin ölümü halinde mirasçılarına, kişinin ölüm tarihindeki güncel ücret baz alınarak, yetki belgesi ücretinin iade edilmesine ilişkin bir hüküm getirilerek hak sahiplerinin mağduriyetlerinin giderilmeye çalışıldığı ifade edilmiştir. Bu durumda olan ve yetki belgesi ücreti iadesi isteyen kanuni mirasçıları için de ücret hesaplamasının yetkili Odalar tarafından yapılacağı, ödeme işlemlerinin ilgili Bölge Müdürlüğü marifetiyle Bakanlık Döner Sermayesi tarafından gerçekleştirileceği bildirilmiştir.

Yetkili Odalar tarafından yetki belgesi sahibinin iflası durumunda muhtaçlık belgesi ile yetki belgesi ücret iadesi yapılması önerisi üzerine Bakanlık yetkilileri tarafından bu konuda bir düzenleme olmadığı bilgisi verilmiştir.

Yönetmeliğin 71 inci maddesi çerçevesinde iptal edilen yetki belgesinin %50 ücret ile yenilenmesinde ölüm halinin olmadığı da ifade edilmiştir.